Anda Pasti Tidak Buang Biji Kurma Lagi Lepas Baca Ni


Memasuki bulan Ramadhan, sudah menjadi kewajipan bagi umat Islam untuk berpuasa di siang hari selama sebulan. Bulan ini merupakan bulan yang paling dicintai oleh umat Islam kerana terlalu banyak keistemewaan yang terdapat padanya antaranya adalah al-Quran di turunkan dan malam Lailatul Qadar. 

Bukan keistimewaan itu sahaja, bulan Ramadhan memberi kebegembiraan kepada umat Islam terutama sekali disaat berbuka puasa. Ia seperti merasai satu nikmat kemenangan yang begitu gembira sekali setiap kali masuk waktu berbuka. Dan, dalam berbuka puasa, sudah menjadi kemestian untuk kita berbuka puasa dengan buah kurma sebagai seorang pencinta sunnah.
Kali ini, penulis ingin kongsikan satu kegunaan buah kurma, namun bukan isinya, tetapi bijinya. Ye, sudah banyak sebelum ini berkongsian mengenai isi kurma yang boleh dijadikan pelbagai jenis makanan lain, namun kali ini sedikit kelainan penulis ingin kongsikan khasiat yang kita boleh dapat dari biji kurma. Sebenarnya, dari biji kurma kita boleh hasilkan serbuk yang boleh dijadikan rempah ataupun kopi. 

Jom kita lihat cara-cara memproses biji kurma.




Dalam sebuah buku 'Islamic Medicine-A key for better a life' hasil karha Yusuf al-Hajj Ahmad telah menceritakan secara terperinci mengenai kebaikan dan khasiat dari biji kurama.

Antara kebaikannya adalah:

  • Boleh dijadikan rempah untuk peperapan daging bersama-sama rempah ratus yang lain di mana daging akan menjadi lebih lembut, MasyaAllah.
  • Dijadikan serbuk kopi di mana rasanya seakan kopi biasa tetapi warnanya lebih cerah dan khasiatnya begitu tinggi.
  • Jika anda mengalami masalah keguguran rambut yang serius dan kronik sehingga menyebabkan anda botak, secara semulajadi untuk mengaktifkan sel kulit kepala yang sudah mati. Amalan menyapu biji kurma dicampur dengan Minyak Zaitun Ramallah Extra Virgin PEVOO , maka hasilnya adalah Subhanallah. Penggunaan secara konsisten setiap hari sebelum tidur InsyaAllah akan membuatkan sel kulit kepala yang bermasalah kembali sihat dan anak anak rambut kembali keluar dengan sihat.
Itulah dia kebaikan biji buah kurma yang selama ini kita hanya buang ke dalam tong sampah. Harap anda yang sudah membaca mengongsi artikel ini kepada rakan jika anda rasa ia berguna.

0 Response to "Anda Pasti Tidak Buang Biji Kurma Lagi Lepas Baca Ni"

Post a Comment